"This is the time of gae-byuk"
Interview with Tae-sa-bu-nim
이 글은 증산도의 기본 가르침에 대한
안운산 종도사님의 대도문답 말씀을 발췌하여
한영대역한 것입니다.
1. Why is Jeung San Do called dao (do) rather than religion?
Jeung San Do's teachings are based on the principle of nature. Jeung San Do is the principle of nature, and the principle of nature is Jeung San Do.
Expressed in one word, the principle of nature is dao. Dao is principle (li) and qi of "What is so of itself." It is principle that exists of itself; it is qi that exists of itself.
Preceding heaven and earth, dao is the basis of all that exists in the universe. Without dao, all that is in the universe, including humans, could not have been born and could not go on living.
Dao is the principle of nature itself; dao is the principle of the universe. Because the truth of Jeung-sahn Sahng-jeh-nim is dao, we call it Jeung San Do.
1. 증산도(甑山道)에서는 ‘교(敎)’라 하지 않고 왜‘도(道)’라고 하는지요?
증산도는 자연섭리를 바탕으로 하는 진리입니다.
증산도가 자연섭리이고, 자연섭리가 곧 증산도입니다.
그 자연섭리를 한마디로 ‘도(道)’라 합니다.
도(道)는 자유지리(自由之理)이며, 자유지기(自由之氣)입니다.
스스로 있는 이치, 스스로 있는 기입니다.
즉 천지보다 먼저 하여 만유의 바탕이 되는, 그걸 바로 도(道)라 합니다.
사람을 비롯한 우주만유가 이 도를 거치지 않고는 생겨날 수도, 살아갈 수도 없습니다.
도(道)는 곧 자연섭리이며 우주원리입니다.
그런데 증산 상제님의 진리가 바로 그 도(道),
그 자연섭리이기 때문에, ‘증산도(甑山道)’라 한 것입니다.
2. What is meant by"This is "the time of gae-byuk"?
Some say the end is near, others speak of the end of dharma. Whether it was from knowledge or not, sages in the East and West spoke of the world turning upside down.
According to principle, now is the time in which the universe changes from summer to autumn. only once in 129,600 years does this happen. That is how significant this age is. Sahng-jeh-nim called this era "the time of gae-byuk."
No matter how great you might be, if you do not meet the right time, all is useless.
Throughout the entire 129,600 years of the cosmic year, the greatest work, the most fruitful work, the best work is the work to be done at this time.
If there is no fruit in autumn, the spring and summer are useless. It is the same for one individual and for the history of humankind-to be born as a human and meet the cosmic autumn, but not to ripen, is useless.
The cultures of every region and locality throughout history were needed for there to be a culture of unity, a culture of fruition, a culture of maturity-a ripened culture. That culture of unity is brought forth by the one, Jeung-sahn Sahng-jeh-nim. At the time when cosmic summer changes to autumn, the ruling spirit of the universe is born as a human. From the beginning of heaven and earth this was destiny to be.
2. 증산 상제님께서 ‘이 때는 개벽시대’라고 하신 의미는 무엇입니까?
혹자는 얼마 안 있어 종말이 온다고 하고, 혹자는 말세, 말법 시대 운운합니다. 알고 그런 말을 하든, 아니면 모르고 그런 말을 하든, 여하튼 동서양의 철인(哲人)들이 너나 없이 앞으로 한번 세상이 뒤집어진다고들 합니다.
그게 이치를 알고 보면, 이런 겁니다. 지금은 우주의 여름과 가을이 바꿔지는 때입니다. 즉 12만9천6백년에 딱 한번 있는, 하추교역기(夏秋交易期)입니다. 그렇게 중차대한 시기입니다. 상제님은 그걸 ‘개벽시대’라 하신 것입니다.
사람이 아무리 잘나도 때를 못 만나면, 아무 소용이 없습니다. 12만9천6백년의 우주1년을 통틀어, 사람으로 태어나서 가장 큰 일, 가장 보람된 일, 가장 좋은 일을 할 수 있는 때가 바로 우리가 살고 있는 이 시대입니다.
가을에 열매를 맺지 못하면, 봄·여름은 있으나마나 한 겁니다. 개인적으로도 그렇고, 인류사 전체를 놓고 볼 때도 그렇습니다. 사람으로 이 세상에 생겨나서 우주 가을철 세상을 만나 성숙하지 못하면 아무 짝에도 못씁니다. 또 지나간 세상의 각색 문화권, 국지적 문화권이 알고 보면, 앞으로 통일 문화권, 열매기 문화권, 결실 문화권 하나가 여물기 위해 필요했던 겁니다.
그런 통일 문화권을 들고 나오신 분이 바로 증산 상제님입니다. 우주의 여름과 가을이 바뀌는 때가 되면, 우주 주재자가 직접 사람으로 옵니다. 하늘 땅이 생길 때부터 그렇게 정해져 있습니다.
3. Could you tell us about the work of renewing heaven and earth?
Jeung-sahn Sahng-jeh-nim came to this world, and in the most rational and well thought out way, used the principles of heaven, earth, and humanity to lay a path to a new world. This is what we call the work of renewing heaven and earth (chun-jee-gohng-sa) In short, using the history of humankind as the raw material, he made his ideal of the future become a reality.
After attaining enlightenment in 1901, he could see that the greatest barrier to making a good world was the matter of embittered spirits and failed revolutionary spirits. Of all the people born into this world, no one died without bearing bitterness and grief. All people died with bitterness and grief, great or small, because they could not fully accomplish their dreams.
When people die, what do they become? After death, the body, which is physical, deteriorates. But, the spirit, which is nonphysical, continues to exist and continues to have the same grief. Heaven and earth are filled with spirits bearing bitterness and grief. If left unresolved, it would be impossible to build a good world.
For this reason, Sahng-jeh-nim formed a government of spirits, the Creative Government, by gathering embittered spirits and revolutionary spirits as well as the spirits that developed the world's civilizations, spirits that govern various regions, and spirits that founded family lines. Because this work was so vast, it took nine years to complete, 1901 to 1909. When he finished, he ascended to heaven.
All events, great and small, proceed according to the program of this government of spirits. World War I, World War II, and the Korean War, all such events proceeded exactly according to Sahng-jeh-nim's spiritual work.
100 years have passed since Sahng-jeh-nim began the work in 1901, Shin-chook, the Year of the Ox. Since then there have been two great stages of change in the world, and in the future a new world will come through a third and final stage. Just as the principle of the universe gives birth, nurtures, and brings to fruition, the work of renewing heaven and earth also unfolds in three stages.
Only those who know the secrets of the work of renewing heaven and earth can know what the future is going to be. The history of the twentieth century is one of transition-he transition from cosmic summer to cosmic autumn. It is this process of transition that prepares for the opening of a new world by resolving the bitterness and grief accumulated throughout the duration of the Early Heaven.
3. 천지공사(天地公事)에 대해 설명해 주십시오.
증산 상제님은 이 세상에 오셔서, 천리(天理)와 지리(地理)와 인사(人事)에 합리적인 최선의 방법으로 새 세상의 판도를 짜 놓으셨습니다. 그걸 천지공사(天地公事)라고 합니다. 묶어서 말하면, 인류의 과거 역사를 재료로 삼아, 상제님의 대이상향을 실현할 수 있는 앞세상의 운수를 짜 놓으신 겁니다.
상제님께서 신축(1901)년에 도통하시고 나서 보니, 그런 좋은 세상을 만드는데 가장 큰 걸림돌이 원신(寃神), 역신(逆神) 문제라는 걸 알았습니다. 이 세상에 왔다간 사람치고, 원한 맺지 않고 죽은 사람은 한 사람도 없습니다. 크든 작든 나름대로 다 뜻을 이루지 못해 무언가 원한을 품고 죽었습니다.
그런데 사람이 죽으면 어떻게 되냐? 죽고 나면, 유형인 몸뚱아리는 흩어져 버립니다. 하지만, 무형인 신명(神明)은 그냥 그대로 있습니다. 그러니까 살아 생전의 한(恨)을 그대로 가지고 있는 겁니다.
이런 원한 맺힌 신명이 이 하늘 땅에 가득합니다. 이런 신명들의 원한을 풀어 주지 않고는 좋은 세상을 건설할 도리가 없습니다.
그래서 상제님은 이런 원신(寃神), 역신(逆神)을 비롯하여, 인류 문명 발전에 공헌했던 문명신(文明神), 특정 지역을 주재하는 지방신(地方神), 각 민족, 각 성씨의 씨족신 등을 두루 포괄하는, 신명정부(神明政府) 즉 조화정부(造化政府)를 조직했습니다. 그래서 이 조화정부의 성신들을 거느리고, 앞세상 둥굴어갈 프로그램을 짰습니다.
그런데 이 일이 워낙 큰 일이 되기 때문에, 신축(1901)년부터 기유(1909)년까지, 9년 동안이나 상제님이 그 일을 하고 어천(御天)하신 겁니다.
세상의 크고 작은 일이 다 신명정부에서 프로 짜진 대로 그렇게 진전되는 겁니다. 제1차 세계대전, 제2차 세계대전, 우리 나라 6·25 남북전쟁, 이런 게 다 상제님께서 공사 보신 그대로 전개되는 겁니다.
상제님이 공사를 보신 신축(1901)년 이후 지금까지 100년이 넘게 흘렀습니다. 그 동안 세상이 크게 두 번 변했습니다. 앞으로 마지막 세번째 큰 변화를 겪으면 새 세상이 옵니다. 우주원리가 생장성(生長成)이므로, 천지공사 역시 그렇게 3막으로 판이 짜졌습니다.
천지공사의 내막을 아는 사람만이 이 세상이 앞으로 어떻게 돌아간다는 것을 알 수 있습니다. 20세기 역사는 우주 여름에서 우주 가을로 넘어가는 과도기 역사입니다. 과거 선천 세상 동안 쌓이고 쌓인 그 숱한 원과 한을 해소시켜, 새 세상을 여는 준비를 하는 과도기 과정입니다.
4. How can we overcome the destiny of gae-byuk?
The final conclusion of Sahng-jeh-nim's nine-year work of renewing heaven and earth was to convey the authority of ui-tohng (healing and uniting). By this, the seeds of humanity are selected and it is possible to pass through to the new world.
To overcome the mysterious disease and enter the Later Heaven, you must receive ui-tohng. This is true for people all over the world.
This is the work of Jeung San Do. The purpose of Jeung San Do is to save people's lives at the time of gae-byuk, and in doing so, make a new world.
4. 개벽을 극복하고 살아나는 방법은 무엇입니까?
상제님은 9년 천지공사의 총결론으로, 의통(醫統)이라는 특수한 대권을 전하시어, 그것으로 인종의 씨를 추려 새 세상으로 넘어가게 만드셨습니다.
이 의통을 전수받아야, 괴병을 극복하고 후천세상을 맞이할 수 있습니다. 비단 우리 나라 사람뿐 아니라, 세계 인류가 모두 마찬가지입니다.
증산도가 바로 이 일을 하려고 하는 겁니다. 증산도의 궁극 목적은 개벽철에 사람을 살려서 새 세상을 건설하는 것입니다.
5. When will gae-byuk begin?
The answer is in the Dojeon, where Sahng-jeh-nim's words are complied. Also, just by looking at Jung-yuk (Right Change), written by the Korean philosopher Gim Il-bu, you can find out about the shifting of the earth's axis.
In Sahng-jeh-nim's words, there is a saying, "Seventh month, seventh evening, three five night. Winter Solstice, Hahn-shik, one hundred and five jeh (Dojeon 5:308:3)."
These words contain a secret about how things will go in the world. "Seventh month, seventh evening, three five night" is about the day of Korea's independence from Japan. August 14, 1945, on the lunar calendar is the seventh day of the seventh month. Three plus five equals eight and three times five equals fifteen; the words "three five night" point to August 15. (note:In 1945, the seventh day of the seventh lunar month was August 14 on the Gregorian calendar. on that day, the Japanese decided they would accept the United Nation's proposal that they surrender unconditionally. The following day, August 15, Japan officially declared its surrender.)
The words "Winter Solstice, Hahn-shik, one hundred and five jeh?are about the outbreak of the mysterious disease. From Winter Solstice to the day called Hahn-shik, which means "Cold Food,"there are 105 days. The issue of closing this world is condensed into these several words. We cannot reveal the concrete meaning of this dao secret.
The world? destiny is closing in on us. Wait and see, the destiny of the world tomorrow will be different than that of today.
5. 개벽은 언제쯤 올 걸로 보십니까?
그 해답은, 증산 상제님 말씀을 모아 놓은 『도전(道典)』에 다 나와 있습니다. 또 김일부(金一夫) 선생이 지은 『정역(正易)』만 봐도, 지축 틀어지는 건 다 나오지 않습니까?
상제님 말씀 중에 ‘칠월칠석삼오야(七月七夕三五夜) 동지한식백오제(冬至寒食百五除)’(道典 5:308:3) 라는 문구가 있습니다.
이게 세상 돌아가는 비결을 말씀하신 겁니다.
여기서 ‘칠월칠석삼오야’는 해방되는 날짜를 말씀하신 겁니다. 1945년 8월 14일이 음력으로 7월 7일, 즉 칠월칠석입니다. 그리고 3+5=8, 3×5=15, 이렇게 ‘삼오야’라는 세 글자는 양력 8월 15일을 가리킵니다.
그리고 ‘동지한식백오제’는 병겁이 터지는 시점에 대한 말씀입니다. ‘동지한식백오제’, 동지(冬至)부터 한식(寒食)까지는 105일이라는 이 일곱 글자 속에, 이 세상 매듭짓는 문제가 함축되어 있습니다. 그 구체적인 내용은 도비(道秘)가 되어 차마 공개하질 못합니다.
이제 세상 운수가 막 쪼여들고 있습니다. 이제 보십시오. 세상 운수가 오늘 다르고, 내일 다릅니다.
6. According to Jeung San Do, what kind of era will the twenty-first century be?
The twenty-first century will be the era of cultures uniting and the world becoming one family. We are still in the world of cosmic summer, but in the near future, after gae-byuk, the world of autumn will open. The time of autumn is when heaven and earth succeed, humans succeed, and spirits succeed.
The future world is the world in which humans and spirits unite as one. In the future, all people become enlightened by meditating with the Tae-eul Mantra. It will be a good world in which enlightenment is the norm. At that time, the average person will be one hundred . . . one thousand times more enlightened than Shakyamuni Buddha, Jesus, and Confucius. Every house becomes a dojang, and every person becomes a god.
Though you may not believe it now, in the future we will know one another's minds. For example, if a man intends to have an affair with someone else's wife, the woman, her husband, everyone in the world will read his mind.
So, according to the framework of such a world, you will not do any wrong, even if you wanted to. It will not be possible to trick anyone. In everyone's home there will be plenty to eat and everyone will have all the clothes they want. The concept of rich and poor will vanish, and it will be, so to speak, the world of immortals on earth.
All the difficult work will be done by machines, and the people who control them will be like captains. In the near future, we will go beyond the civilization of earth to the civilization of the universe.
I will tell you something incredible-in the future, a person who lives long will live for 1,200 years, the average person will live for 900 years, and those who die young will live for 700 years.
6. 증산도에서는 21세기가 어떤 시대가 될 것으로 봅니까?
21세기는 통일문화시대, 세계일가(世界一家)시대가 됩니다. 지금은 우주의 여름 세상이지만, 머지않아 개벽을 하고 나면 우주의 가을 세상이 열립니다. 천지(天地)도 성공하고, 사람도 성공하고, 신명도 성공하는 때가, 바로 가을 세상입니다.
앞세상은 신인(神人)이 합일(合一)하는 세상입니다. 앞으로는 사람들이 전부 태을주 수도를 해서, 다 도통(道通)을 합니다.
도통이 대중화되는 그런 좋은 세상이 됩니다. 그 때에는 평범한 백성이라도, 석가, 공자, 예수보다 백배 천배 더 큰 도통을 합니다. 집집마다 다 도장(道場)이 되고, 사람마다 다 신인(神人)이 됩니다.
지금은 믿어지지 않겠지만, 앞으로는 지심(知心)세계가 됩니다. 예를 들어, 어떤 나쁜 사람이 남의 마누라 손이라도 한번 만져봤으면 좋겠다는 생각을 품으면, 그 부인과 그 부인의 남편은 물론이요, 온 세상 사람이 그 마음을 다 환하게 읽어 버립니다.
그러니 구조적으로 아예 못된 짓을 할래야 할 수도 없고, 남을 속일래야 속일 수도 없는 그런 세상이 됩니다.
또 물질 문화도 크게 발전하여, 먹고 싶은 것, 입고 싶은 것을 집집마다 하나 가득씩 쌓아놓고 삽니다. 물자가 풍부하니 빈부차별도 없어지고, 그야말로 지상선경(地上仙境)이 됩니다.
힘든 일은 다 기계에게 시키고, 사람은 그 기계를 조종하는 사령탑 역할만 합니다. 조만간에 지구촌 문명시대를 넘어 우주촌 문명시대가 열립니다.
그리고 거짓말 같은 실담(實談)을 하나 더 하면, 앞세상에는 오래 사는 사람은 1천2백세를 살고, 보통 사람은 9백세를 살고, 일찍 죽는 사람은 한 7백세 정도 삽니다.
7. In Jeung San Do are there any commandments or specific restrictions? If so, what are they?
In Jeung San Do there are no such rules as "Don't smoke,"Don't drink," "Don't eat meat," or "Cut your family ties." Some say that because there are no restrictions it does not feel like a system of belief. But, for your health and because it can be an obstacle to meditation, we suggest not smoking and not drinking. If there were any commandments, they would be "Speak truthfully and live virtuously. Never create vengeful energy and always be good." This is the extent of Jeung San Do's rules to live by.
The height of religious culture is the culture of living life. A mature culture allows people to live in comfort. A culture that restricts people is transient. In the end, people will abandon religions that do not help them live life.
Jeung San Do is the culture of living life that gives utmost comfort to people. It is such a good teaching that no matter how long and how many people live in its culture, no one will feel uncomfortable.
We called it Jeung San Do, but Jeung San Do is actually the principle of nature of itself. No better truth can exist in the future. Jeung San Do is the culture of fruition and unity.
7. 증산도에 계율이나 특별한 금기사항이 있으면 말씀해 주십시오.
증산도에는, ‘담배를 피지 마라, 술을 먹지 마라. 고기를 먹지 마라. 속세와 인연을 끊어라.’, 이런 등등의 행동 제약이 전혀 없습니다. 혹자는 아무 제약이 없으니까, 신앙하는 것 같지도 않다고 합니다.
다만 건강을 위해, 혹은 수도할 때 방해가 되니까 담배 피지 말고 술 먹지 말라는 얘기를 더러 할 뿐 입니다. 다만 한 가지 있다면, ‘거짓말하지 말고 정의롭게 살아라.’, ‘남에게 척 짓지 말고, 바르게 살아라.’입니다. 이건 절대적입니다. 이것 하나가 증산도 생활규범의 전부입니다.
종교 문화의 최고봉은 생활 문화입니다. 사람이 살아가는데 편리하게 해주는 것이 성숙된 문화지, 무슨 제약을 가하고 어쩌고 하는 건 다 과도기 문화입니다. 인간이 생활하는데 도움이 안 되는 종교는 결국은 사람에 의해 버림받고 맙니다.
증산도는 인간 생활을 더없이 편케 해주는 생활 문화입니다. 앞으로 여러 억만 년 동안, 여러 억조의 인구가 증산도 문화권 속에서 생활해도, 그 누구도 불편을 느끼지 않는 그런 좋은 진리입니다.
그게 그럴 수밖에 없는 것이, 그저 이름만 증산도라 붙였을 뿐이지, 증산도는 다름 아닌 자연섭리 그대로이기 때문입니다. 앞으로 더 좋은 진리가 나올래야 나올 수가 없습니다. 이 증산도가 바로 열매기 진리요, 통일문화입니다.
8. What is the significance of Tae-eul Mantra meditation? A lot of people have experienced the marvelous power of the Tae-eul Mantra. What kind of power does this mantra have?
This is the Tae-eul Mantra. In short, this mantra is a life-giving nectar for humanity. Or it can be likened to oxygen for living things. This mantra makes us one with nature and cultivates dao within us.
I myself chanted the Tae-eul Mantra from an early age. When I was twelve, I chanted intensively for one week. At that time, I gained cho-tohng (first enlightenment), and experienced the miracle of the Tae-eul Mantra. When you chant it many times with a virtuous mind, your bright spirit opens. You come to know every affair in the whole world, and your mind and body become healthy. In this world, there is no mantra better than the Tae-eul Mantra.
By chanting the Tae-eul Mantra and having a lot of its qi in your body, you can escape accidents and disaster. For example, though you get in a car accident in which death seems certain, incredibly you survive. In Jeung San Do, not just one or two people have experienced this, many have.
Tae-eul-chun Sahng-wun-goon is the root ancestor of the entire human race. Chanting the Tae-eul Mantra is like calling out to the parents of heaven and earth. The root of your life is first your parents, then your ancestors, and originally Tae-eul-chun Sahng-wun-goon.
No one can get through to the other world without chanting the Tae-eul Mantra. Because this is the time of gae-byuk and returning to the origin, if you deny your roots, your parents, and your ancestors, there is no way to survive. This mantra is the mother's milk that nurtures the world of immortals. It is a lifeline for humanity. The conclusion of Sahng-jeh-nim's nine-year work of renewal is ui-tohng and ui-tohng is the manifestation of the Tae-eul Mantra's qi.
In the end, the world will be judged by the mysterious disease. Perhaps I should not say this, but people will die while coming or going, people will die while standing, people will die while eating. Such a mysterious disease will occur. About the magnitude of how the disease will spread, Sahng-jeh-nim said, "It will come like a torrent."It will turn the world upside down for three years.
Then, why will there be such a disease? It will happen because during this past cosmic spring and summer, humans accumulated too much bitterness and grief. In the process of resolving the iniquities of the past, an abscess of festering bitterness and grief bursts. Like this, the mysterious disease bursts out.
One more thing-there will be a great natural disaster. What is the borderline between cosmic summer and cosmic autumn? It is the upright shift of the earth's axis. As you know well, the earth's axis leans about 23.5 degrees to the east. When gae-byuk happens, turning cosmic summer into autumn, this leaning pole shifts upright. This will not happen gradually. It will happen suddenly.
At that time, more than half of Japan will sink into the sea, and places like L.A. and New York will fall into the water. on the other hand, new land will rise up from the ocean, forming new continents.
There is no way to stop this from happening. Whether people want it or not, because gae-byuk is the principle of nature, when the time comes it will happen. In this world of gae-byuk, by the truth in which we save ourselves, shouldn't we also save our families and others? Let's all of us live. This is what Sahng-jeh-nim called mutual life-giving.
8.‘태을주’라고 하는 주문수행의 의미는 무엇입니까? 태을주의 놀라운 능력을 체험한 사람들이 많다고 하는데, ‘태을주’가 가진 능력은 어떤 것입니까?
“훔치훔치 태을천 상원군 훔리치야도래 훔리함리 사파하”
이게 태을주입니다. 한마디로, 이 태을주(太乙呪)는 인류의 생명수입니다. 생물에게 산소(酸素)와 같은 것입니다. 나와 자연을 하나로 만들고, 도를 성숙시키는 그런 주문입니다.
나 자신이 아주 어려서부터 태을주를 읽었습니다. 12살 때 한 일주일 태을주를 읽었는데, 그 때 이미 나름대로 초통(初通)을 하고 태을주의 기적을 체험했습니다. 바른 마음을 갖고 태을주를 많이 읽으면, 신명(神明)이 열려 세상만사가 다 훤해지고 몸도 마음도 건강해집니다. 이 세상에 태을주보다 더 좋은 주문이 있을 수가 없습니다.
또 태을주를 많이 읽어, 태을주 기운이 몸에 잔뜩 간직되어 있으면, 사고나 재앙 같은 화(禍)를 면할 수 있습니다. 하나 예를 들면, 꼭 죽을 수밖에 없는 큰 자동차 사고가 나도, 거짓말처럼 살아납니다. 증산도문에 그런 체험을 한 사람이 한두 명이 아닙니다.
태을주에 나오는 ‘태을천 상원군(太乙天 上元君)’은 전 인류의 뿌리조상이라고 알면 됩니다. 태을주를 읽는 것은 곧 천지 부모를 부르는 것과 같습니다. 자기 생명의 뿌리가 가깝게는 자신의 부모, 조상이며, 근원적으로는 태을천 상원군입니다.
태을주를 읽지 않으면, 그 누구도 다음 세상으로 넘어갈 수가 없습니다. 이 때는 원시반본(原始返本)하는 개벽시대이기 때문에, 자신의 뿌리, 부모, 조상을 부정하면, 살아날 도리가 없습니다. 이 태을주가 후천선경을 건설하는 젖줄이요, 생명줄입니다. 상제님 9년 천지공사의 총결론이 의통인데, 그 의통이 바로 태을주 기운을 유형화시킨 것입니다.
상제님은 개벽하는 그날까지 온 인류가 편하게 잘 먹고 잘 살도록 공사를 보셨습니다. 죽을 때 죽더라도, 사는 날까지는 문화를 향유하며 최대한 편하게 살 수 있도록 하신 겁니다.
그렇게 하시다가, 종국적으로는 병겁(病劫)으로 이 세상을 심판하셨습니다. 이런 이야기는 차마 못 할 소리지만, 개벽기가 되면 오다 죽고 가다 죽고 서서 죽고 밥 먹다 죽는 그런 괴이한 병이 생깁니다. 상제님은 그 병세가 퍼지는 것이, 마치 홍수 밀리듯 한다고 하셨습니다. 이 괴병이 전세계를 3년 동안 뒤집어 놓습니다.
그러면, 왜 이런 병이 창궐하느냐? 그건 지난 봄, 여름 세상 동안 인류가 워낙 많은 원한을 쌓았기 때문입니다, 지난 세월의 숱한 죄업을 해소시키는 과정에서, 곪을 대로 곪은 원한의 종기가 터져 나와 종국적으로는 괴질병을 일으키는 것입니다.
또 한가지, 큰 환란이 있습니다. 우주의 여름 세상과 가을 세상을 구분짓는 경계가 뭐냐? 그건 다름 아닌 지축 정립(正立)입니다. 잘 알다시피, 지금은 지축이 동쪽으로 약 23.5도 기울어져 있습니다.
그런데 여름에서 가을로 넘어가는 개벽이 일어날 때에는 이 기울어진 지축이 정립합니다. 지축이 서서히 틀어지는 것이 아니라, 어느날 갑자기 틀어져 버립니다.
그런 시기를 전후하여 일본은 절반도 넘게 바닷속으로 빠져버리고, 미국 로스앤젤레스나 뉴욕 같은 데도 물로 들어갑니다. 반대로 어떤 곳은 바다가 솟구쳐서 대륙이 되기도 합니다.
이건 그 무엇으로도 막을 도리가 없습니다. 인간이 원하건 원하지 않건, 개벽은 자연섭리가 되기 때문에, 때가 되면 그렇게 되고 마는 겁니다.
이런 개벽 세상에 자기 자신도 살아야 하고, 또 자신이 사는 진리로 가족도 살리고, 남도 살려야 할 것 아닙니까? 더불어 같이 살자,
이게 바로 증산 상제님이 말씀하신 상생(相生)입니다.
출처: 월간개벽 http://www.greatopen.net/gb/200206/do/tsbn_en_07.asp
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