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[코리아 리포트] 신한류 K-POP 열풍의 비결은?

by 바로요거 2011. 8. 5.

[코리아 리포트] 신한류 K-POP 열풍의 비결은?

 

[KOREA REPORT] '세계를 휩쓸 트렌드' K-POP 열풍의 비결

SBS CNBC | 안현모 기자 | 입력 2011.08.03 19:21


■ Korea Life

[KOREA REPORT 는 대한민국 첫번째 글로벌 미디어 채널 SBS CNBC가 한국의 최첨단 기술 소개, 최고의 리더 인터뷰 등 역동적인 대한민국의 참모습을 세계 경제를 움직이는 최고의 경제 채널 CNBC의 글로벌 네트워크를 통해 전달하는 프로그램입니다. ]

[김기호/ SBS CNBC]
소녀시대, 슈퍼주니어, 빅뱅, 2NE1. 혹시 익숙한 이름이 있으신가요? 한국의 대중음악을 총칭하는 K-POP 열풍을 일으키고 있는 한국의 인기그룹들인데요. 아시아를 넘어 문화가 다른 유럽, 남미지역 사람들까지 K-POP을 따라 부르고, 율동을 흉내 내게 만드는 매력은 무엇일까요? 또, 잠깐의 열풍이 아니라 하나의 장르로 확고히 자리를 잡을 수 있을지 전망해 보겠습니다. 함께 보시죠.

지난 6월, 가수들의 꿈의 무대로 불리는파리 제니트 공연장. 7천석 규모의 공연장은 꽉 메워졌고, 한류 스타들은 예술의 도시, 프랑스 파리의 밤을 뜨겁게 달궜다.


[유노윤호 / 동방신기 멤버]
우리말로 된 노래를 따라하는 것 보고 음악의 힘은 대단하구나라고 다시 한번 느꼈습니다.]


음악적 요소 외에 탄탄한 구성은 현지 언론에서도 좋은 평가를 받았다.



[안현모 / SBS CNBC]
대한민국에서 대중적 인기를 얻는 유행음악을 총칭하는 코리안 팝, K-POP이 최근한류 열풍의 주역으로 급부상하고 있습니다. 한국에서 먼저 인기를 끈 후 확산되는 것이 아니라, 음원이 시장에 나오는 즉시 아시아, 남미, 유럽까지 동시에 확산되는 전방위적인 파급력을 보이며, 신한류 열풍을 일으키고 있습니다.

지난 5월, 일본 도쿄에는 K-POP전용 극장이 마련됐다.


[이런 번화한 곳에서 한국 가수를 만날 수 있어서 좋습니다.]

[정말 좋아해서 특별 이런 번화한 곳에서 한국 가수를 만날 수 있어서 좋습니다.]


런던의 대표적인 명소 트라팔가 광장에는 K-POP 공연을 요구하는 팬들의 깜짝 시위가 등장했다. 한국 대중가요에 열광하는 사람들은 국적이 따로 없다. 그렇다면, K-POP열풍의 원동력은 어디서 나오는 것일까?


[조권 / 2AM멤버]
제가 연습생활을 13살부터 해서, 스무살에 데뷔를 했어요.


오디션을 통한 재원 발굴과, 데뷔 전, 체계적인 교육은 K-POP의 원동력이다. 신한류 열풍을 이끌고 있는 소녀시대' 멤버는 평균 9년, 슈퍼주니어의 평균 3년. 2008년 일본에 진출해 일곱 장의 앨범을 발매한 빅뱅 멤버들도 평균 4.5년 동안 연습기간을 보냈다.



[정태수 / 삼성경제연구소 경영전략실 연구원]
실력이나 춤, 안무, 연기, 개인기, 언어를 익히는 아이돌 육성 시스템은 전 세계에 유례가 없습니다. 뮤직비디오 뿐 아니라, 무대에서도 완벽한 모습을 보여줄 만큼, 오랜 기간 동안 쌓은 실력이 K-POP 스타들의 인기 비결이 아닐까 싶습니다.

기획사와 음반제작사들은 앨범 제작단계부터 세계 진출을 겨냥해, 치밀한 전략을 세웠다. 젊은이들의 감성을 자극하는한국적인 경쾌한 음악을 만들고, 세계인들의 공감대를 이끌어 내기 위해 유럽출신의 유명 작곡가와 안무가를 영입하기도 했다.


[성우진 / 대중음악 평론가 성우진]
단순한 멜로디에 감성을 자극하는 가사의 K-POP 은 빌보드차트에서도 찾기 힘든 음악스타일입니다. 가사를 알아듣지 못하더라도 쉽게 기억되는 반복되는 멜로디와 역동적이면서도 따라 하기 쉬운 안무 역시 K-Pop의 특징입니다.


뉴미디어를 활용한 마케팅 전략도 세계시장에서 통했다. 마케팅 비용을 획기적으로 줄이면서도, 파급효과를 극대화 시킨 것이다. 지난해 전세계 유튜브 채널에서 한국 3대 기획사인 SM, YG, JYP엔터테인먼트 소속 가수들이 기록한 동영상 조회수는 무려 7억건이 넘었다.



[안수복 / SM 엔터테인먼트]
유튜브 같은 동영상 플랫폼이나 페이스북, 트위터 같은 글로벌 규모의 소셜네트워크 서비스,아이튠즈 같은 온라인 음악 배급시스템을 통해 전세계 프로모션이나 유통이 가능해졌을 뿐 아니라, 인지도를 사전에 상승시켜놓고 데뷔하는 것이 가능해졌습니다.

[샤이니가 좋아요. 노래도 좋고, 춤도 잘추고, 옷 입는 스타일도 멋있어요.]


K-POP스타들의 세련되고 독특한 스타일링 역시 K-POP인기의 핵심 요소다. 화장법, 스타일링을 배우고 따라하는 것은 물론, 스타들이 디자인한 물건 구매까지 음악을 넘어 한국문화까지 공유하고 있다.


K-POP열풍은 한국 관광문화산업에도 새로운 트랜드를 만들고 있다. 가요 프로그램 생방송 현장을 방문하고, K_POP스타들을 직접 만나는 K-POP관광 상품이 출시돼 큰 반응을 얻고 있다.



[정병옥 / 한국관광공사 팀장])
지난 4월에 프랑스 한류 팬 54명이 한국을 찾아 큰 호응을 얻었습니다. 연말에노 K-POP과 연계한 관광 상품으로 프랑스 한류 팬 100여 명을 추가로 유치할 계획입니다. K-POP한류를 중심으로 새로운 관광문화가 자리 잡을 것으로 기대됩니다.


K-POP스타들의 춤을 따라 추는 커버댄스 문화를 활용한 축제도 진행되고 있다. 커버댄스 페스티벌은 함께 느끼고 즐기는 쌍방향 문화공유를 가능케 하며, 한국을 활력 있는 관광지로 부각시키는 기회가 되고 있다.



[한경아 / 한국방문의해위원회 마케팅본부장]
현지에서 형성된 신종 팬덤 문화입니다. 세계 각국에서 자발적으로 열리고 있는 커버댄스 페스티벌을 국내에서 개최함으로써, 한국의 대한 관심을 높이고 전세계 한류팬들이 함께 할 축제로 발전시키고자 합니다.


아시아와 팝의 고장인 미국, 유럽을 넘어 전 지구촌으로 환산되고 있는 K-POP!



[성우진 / 대중음악평론가]
젊은 층이 주도하고 있는 현재의 K-Pop열풍을 발판으로 더 많은 탄탄한 팬층 확보를 위해 댄스음악을 뛰어넘는 다양한 장르의 음악과 문화를 접목시킨 컨텐츠를 개발해야합니다.


[이상헌 / 하이투자증권 리서치센터장]
K-POP 열풍은 국내 음반시장의 성장뿐 아니라, 한국의 인지도 상승과 이미지 제고로 한국의 음식, 전자제품의 판매 상승 등 산업전반에 걸친 경제적 파급효과가 클 것으로 기대됩니다.


[안현모 / SBS CNBC]
올해는 세계적인 팝그룹, 비틀즈가 공식 해체를 한 지 40주년이 되는 해입니다. 하지만 여전히 세계인들은 그들을 기억하고, 사랑하고 있으며, 비틀즈의 출신지인 영국의 리버풀은 비틀즈로 인해 매년 1조원이 넘는 수익을 벌어들인다고 합니다. 음악과 문화의 파급효과와 가치는 그만큼 무한하다고 할 수 있는데요. 신한류 열풍의 주역인 우리의 K-POP스타들, 그리고 대한민국의 문화 역시 오래도록 세계인의 사랑을 받을 수 있도록 지속적인 공감과 소통이 가능한 양적 질적 성장이 반드시 동반돼야 하겠습니다.

◇ In English

This is Le Zenith concert stadium in Paris, the dream stage for music artists. Last June, its seven thousand seats were filled up as Korean music stars heated up the night of the arts capital of the world.


[Watching them singing along the Korean songs, I once again felt the power of music.]

Besides the musical element, the concert received positive feedback from the local press thanks to its well-organized repertoire.

[Ahn Hyunmo / SBS CNBC]
There's a Korean invasion spreading across the globe and on the crest of cultural takeover is K-pop - the country's take on popular-music. In the past k-pop groups would have to achieve home-spun success before their catchy tunes spread, but now the boy bands, the group of girls and the solo singer's records are being snapped up in Europe and America as soon as they're released....heralding a new era in what's being dubbed The Korean Wave and providing a boom for Korean entertainment companies.


Last May, a stage exclusively for K-Pop artists and performances was prepared in Tokyo.



[I'm so happy I can see K-pop singers here in this busy city.]


[I love them. It's so great to see Korean singers especially in downtown Tokyo.]


And in one of London's most notable attractions, Trafalgar Square, K-pop fans gathered to demand a performance in the city. Cultural and national differences do not seem to be a barrier when it comes to Korean pop music. But what's behind this phenomenon?



[I started off as a trainee when I was 13, and made a debut when I was 20.]

It begins when the artists are still just talented hopefuls. They have to go through a highly competitive audition process as well as endure exhaustive training before they make their debut. The average number of years of training for major hit groups such as Girls Generation and Super Junior, can be anything between 3 to 9 years Members in the boy band, Big Bang, also had to spend an average of 4.5 years before becoming mega-stars who cracked the Japanese entertainment market in 2008 - so far they've had 7 albums to their name.


[The idol training system, where idols learn other languages or skills such as dance, choreography, and acting, and other individual talents, is unique to any other in the entire world. I think this years of hard work and dedication which is evident not just in their music videos but also in stage performances is the reason for their success and popularity.]

From the very beginning, agencies and record labels set up clear career plans for their talents with the intent of taking their music into the world market. For the youth, they create light, exciting music, with a little bit of Korean color. And in order to keep up with the global trend, they hire well-known song writers and choreographers from the West.

[K-pop's simple melody and emotion-filled lyrics are not commonly found on the Billboard charts. It doesn't matter even if you don't understand Korean. The easy-to-remember, repetitive melody in addition to the dynamic yet easy-to-follow dance choreographies are trademarks of Korean pop music.]

The use of New Media in their marketing strategy has also contributed to K-pop's global breakthrough. Even with the dramatic reduction in marketing costs, they were able to maximize impact through the ripple effect. Last year on YouTube, videos of K-pop performers from Korea's three major music agencies - SM, YG, and JYP Entertainment - reached more than 700 million views.


[Global promotion and circulation became easier not only through video platforms like YouTube and global-scaled social network services like Facebook and Twitter, but also through music distribution systems like iTunes. Besides, they all made it possible to raise awareness of the singers before their debut.]


[I love SHINEE. I love their songs, dance movements, and the way they dress.]


The K-pop singers' edgy and sophisticated style has also become a central component in furthering its popularity. Fans are looking beyond the music, and adopting everything from makeup to styling to purchasing of products designed by Korean stars.



The effects of the K-POP syndrome have trickled into the tourism industry, too, creating a new trend. Travel packages allowing tourists to visit tapings of live music shows and meet the stars themselves are becoming increasingly popular.



[There was a big response last April as fifty-four Korean Wave fans from France visited Korea. At the end of the year there is a plan to attract 100 more French fans to Seoul by including K-pop in our tourism packages. I am looking forward to an evolving tourism culture centered more on K-pop.]


In addition, many festivals are being held centered around the K-pop artists' cover dance choreography. Cover dance festivals allow for interactive cultural exchanges and provide an opportunity to promote Korea as a vibrant tourist location.



[Imitating the K-pop stars' songs and dance choreography is a newly forming fandom culture called cover dance. Held voluntarily in various countries, cover dance festivals are now held within Korea and hopefully will develop into a festival where K-pop fans from all over the world can participate and boost interest in our country.]


The K-pop wave isn't just invading Asia, it's lapping at the shores of the US and Europe as well.



[In order to attain a broader, more solid fan base, we need to use the current achievements led mainly by young K-pop lovers as a base platform and expand our musical range from dance music to a variety of different genres and develop various content that combines music and culture.]


[The K-POP Wave isn't just helping the national music market to grow but is also increasing brand value and recognition of Korea, which leads to the rise of Korean foods and electronics sales. It is reaping enormous economic benefits across the industries.]

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