인생사 모든 게 시간의 문제
우주관의 문제는 한 마디로 시간의 문제다. 시간이 무엇인지, 시간의 본성, 그 변화의 기본정신을 확연하게 깨는 것이 우주관의 핵심 명제다.
천지만물은 시간이라는 거대한 하나의 물결에 휩쓸려, 끊임없이 변화해 간다. 이 시간에 대해 깨는 것은, 천지 자연과 생명의 본성에 대한 깨달음의 근본이다. 철학의 문제도, 종교의 문제도, 결국 시간의 문제로 귀결된다. 시간에 대한 인식 없이는, 우리는 아무 것도 생각할 수도, 존재할 수도 없다. 인생사 모든 게 시간의 문제라고 해도 지나치지 않다.
이 우주가 어떻게 돌아가는가? 우주는 왜 생겨나고, 인간은 왜 태어나며, 무엇을 위해 사는가? 인생의 참된 가치는 뭐냐?
이 모든 문제가 시간과 연결돼 있다.
Life and Time
The principle of universe in essence is the issue of time. The central thesis of this principle is to crack open the nature and spirit of time.
All matters in heaven and earth are swept along in the vast current of time to evolve ceaselessly. Cracking open the essence of time is pivotal to attaining the enlightenment of heaven and earth, nature and life itself. Issues of philosophy and religion are eventually answered by the issue of time. Without an understanding of time, we cannot think about anything and cannot even exist. It is not excessive to say that all life matters boil down to time.
How is the universe evolving? Why was the universe formed? Why were humans born? What do we live for? What is life? true meaning? All these questions are connected to time.
시간은 실체가 없다
그러면 시간이란 뭐냐? 진정 시간이란 있는 거냐?
『시간의 목소리 Voice of Time』라고, 시간에 대한 논문을 모아 놓은 20세기 명저가 있다. 거기 보면, 우리들이 쓰는 언어라는 게 전부 시간을 바탕으로 하고 있다는 것이다. 그렇다! 지금 이 강의도 ‘언제부터 언제까지 한다.’고 시간을 전제로 하고 있다. "내일 보자", "나중에 만나자." "지금 어디로 가고 있다." 등등, 인간 활동의 밑바탕에는 항상 시간 의식이 깔려 있다.
그런데, 지금까지 우리가 진화론에서 배운 건 직선 시간관이다. 약 3백만 년 전에 오스트랄로피테쿠스가 있었다느니 하는 게, 전부 직선 시간관에서 나온 것이다. 하지만, 시간은 그렇게 직선적으로 흘러가 버리는 게 아니다.
시간이란 무엇인가?
시간의 밀도를 한번 생각해 보자. 봄, 여름, 가을, 겨울, 철마다 시간의 밀도가 다르다. 또 아주 바쁜 낮의 시간대와, 집에 돌아와서 다리 씻고, 편안한 마음으로 텔레비전 보면서 가족들과 대화하는 저녁 시간대의 밀도를 비교해 보라. 같은가? 다르다. 또 잠잘 때는 어떤가? 깊은 잠에 빠지면, 시간의 흐름을 전혀 인식 못 한다. 카오스적이다. 이게 우주 내면 질서의 신비다.
이 세상 모든 진리의 핵심 명제는, 결국 이 시간이 무엇인지, 시간의 비밀을 푸는 것이다.
요새 시간에 대해, 아주 성숙한 얘기를 한 사람이 있다. 노벨상 수상자 일리야 프리고진(Ilya Prigogine)이다. 그는 『확실성의 종말(La Fin des certitudes)』에서 이렇게 말했다.
"시간은 시작이 없다."
이게 무슨 말인가?
최근 우주망원경으로 관측한 결과, 이 우주는 이전에 측정했던 것보다 훨씬 빠른, 백억 년 전에 열린 것이라고 한다. 그런데 대폭발(Big bang)로 천지가 원시 개벽된 시점 이전에도, 시간은 흐르고 있었다는 것이다. 곧 천지개벽도 우주가 탄생한 하나의 사건일 뿐이라는 것이다. 시간은 영원히 멈추지 않는다.
"시간의 시작은 없다!"
이 말은 우리의 닫혀있던 의식을 참으로 시원스럽게 해방시켜 주는 말이다. 그렇지 않은가! 만일 시작이 있다면 끝도 있을 것 아닌가. 끝은 죽음이다.
일찍이 동양사상사에서 그런 멍청한 말을 한 사람이 있는가? 일리야 프리고진의 말대로, 우주는 시작도 끝도 없이 항상 열려있다. 이 사람은 기존의 서구의 시간론을 다 뒤집는다.
우주에는 시간의 물결, 변화의 현상은 있으나, 시간의 실체는 없다.
과거는 흘러가서 없고, 현재는 멈추지 않고 계속 흐르고 있으며, 미래는 오지 않았다. 그러니 시간은 실체가 없는 것이다.
Time is without substance.
Then what is time? Is time really there?
Essays on time are compiled in the 20th century masterpiece Voice of Time. Those essays say that language we use is tied to the framework of time. That is right! Even this lecture will begin and end, with obvious reference to time. See you tomorrow. See you later. I am now going somewhere. The undercurrent of all human activities is this awareness of time.
However, what we have learned through the theory of evolution is a linear concept of time. The notion that australopithecus lived three million years ago came from this linear sense of time. But time does not flow in this linear path.
What is time? Let us first consider the density of time. Spring, summer, autumn, winter. Time density varies per season. Also, compare your very busy day with your evening, when you come home and watch television in comfort and chat with your family. Compare the time density of your day and evening. Are they the same? They are different. What about when we sleep? When we fall into deep sleep, we lose our sense of time. It is chaos. Such is the mystery of universe? immanent order.
The central thesis of all teachings in the world is ultimately about understanding the nature of time and unraveling the secret of time.
Recently, someone told a very poignant story about time. He is Nobel laureate Ilya Prigogine. In his book The End of Certainty [La Fin des Certitude], he said, Time has no beginning.
What does this mean?
Through observations by astronomical telescopes, it is now believed that the universe was formed earlier (about 10 billion years ago) than previously thought. Interestingly, it is believed, that time was flowing even before the original opening of the universe through big bang. This tells us that the birth of the universe was merely an event. But ?.
?ime has no beginning. This phrase brilliantly liberates our confined consciousness. It certainly does! If there is a beginning, then there should be an end. The end is death.
Was there anyone who spoke so foolishly in the history of eastern ideas? As Ilya Prigogine said, the universe has no beginning and end it is always open. He turned the western concept of time upside down.
The universe has the appearance of change and flow of time. But time itself has no substance. The past does not exist because it ebbed, the present never ceases and flows continuously, and the future has not arrived. Therefore, time has no substance.
시간의 비밀, 우주의 변화 현상
그렇다면 시간은 도대체 무엇을 말하는가?
이 우주에는 변화 현상이 있다. 우리 마음의 세계로부터 극대 우주에 이르기까지, 물리적인 현상세계가 끊임없이 무상하게 변화하고 있다. 그 변화의 실체는 모두 천체의 운동이다. 만물의 변화는 천체의 끊임없는 순환운동으로부터 비롯되는 것이다.
지구가 자전하면서 태양을 안고 공전한다. 9대 행성이 그 주기와 모양새는 각기 다르지만, 태양을 안고 함께 돈다. 이러한 천지일월성신(天地日月星辰)의 변화를, 우리는 물리적인 시간의 물결로 인식하고 있다. 또 그 변화 리듬에 맞추어 우리의 생리 변화도 일어나고, 우리는 자연의 운동 리듬에, 자신을 적응시키며 살아간다. 인간은 자연(천지)과 일체의 관계를 맺고 살고 있는 것이다.
다시 말하면, 시간은 천지 일월의 변화 현상을 척도질하는 말이다. 지속되고 있는 우주 변화의 단위를 구분하기 위해서, 흘러간 것은 과거, 진행되고 있는 건 현재, 그리고 아직 오지 않은 건 미래라고 하는 것이다. 이렇게 무상하게 흘러가는 시간은 실체가 없다. 시간은 끊어진 마디가 없다. 시간의 본성은, 천지의 변화가 일어나는 바탕자리는, 불가에서 말하는 공(空)이다. 시간은 천지 만물의 변화 현상의 흐름(flow)이다. 그러나, 시간은 천체의 물리적 순환 운동 때문에, 방향성을 갖고 나선형으로 끊임없이 돈다.
이 방향성을, 증산도에서는 우주의 목적성으로 말한다. 우주에 내재된 목적성으로! 그것이 바로 지구와 우주 1년의 시간 리듬이다.
Secret of Time and Phenomenon of Cosmic Change
What is time really telling us?
In the universe, there is the manifestation of change. From the depth of the microcosm of our mind to the macrocosm of the universe, the world of material appearance changes continuously without bounds. Change involves the movement of the heavenly body. In fact, change of all matters stems from perpetual circulation and movement of the celestial body.
Earth rotates and revolves around the sun. Despite their differences of period and shape of revolution, the nine planets all revolve around the same sun. The changes of heaven, earth, sun, moon and stars help us to perceive a current of time. In rhythm with time, we experience physical changes. In sync with nature? movement, we adapt and we live. We live in oneness with nature.
In other words, time measures the appearance of change among heaven, earth, sun and moon. Time is used to distinguish the increments of change in the universe: past for what occurred, present for what is occurring and future for what will occur. But this endless flow of time has no substance. Time has no segmentation. The nature of time, basis of change for heaven and earth, is explained in Buddhism as being the void. Time is the flow of perceived change in heaven and earth. But, because of circulation and movement of celestial body, time assumes direction and flows continuously in a spiral. Jeung San Do calls this direction of time the purpose of the universe the immanent purpose of the universe! This purpose is the cycle behind earth year and cosmic year.
우주변화의 근본 틀, 생장염장
이 우주에는 근본적인 보편적 현상이 하나 있다. 변화한다는 것! 흘러간다는 것! 이 우주에는 고정돼 있는 게 하나도 없다. 우리 인간도 때때로 덧없이 보낸 세월을 한탄하면서, 무상함을 탓하지 않는가.
하지만 우리는 단순히 무상함을 탄할 수만은 없다. 왜냐? 그 무상한 변화의 바탕에는 불변의 법칙(Unchanging Truth)이 있기 때문이다. 이 우주에는 변(變)과 불변(不變)의 원리가 항상 병존한다. 다시 말해서, 우주만물은 끊임없이 변화하는데, 그 변화하는 근본법칙은 불변이란 말이다. 이기론(理氣論)으로 보면, 그게 리(理)다. 우주의 이법! 영원히 변치 않는 생명 창조 법칙의 리듬꼴!
대우주 통치자 하나님이 열어주신 증산도에서는, 그것을 우주 1년 4계절의 사이클로 밝혀준다.
자, 그러면 우주는 어떻게 변화하는가?
증산 상제님의 말씀을 보라.
내가 천지를 주재하여 다스리되 생장염장(生長斂藏)의 이치를 쓰나니, 이것을 일러 무위이화라 하느니라. (道典 4:41:4)
이 말씀은, 상제님이 천지를 맡아 우주만유를 통치하시는데, 생장, 낳아서 길러 가지고, 염장, 거두고 저장하며 휴식하는 네 가지 원리를 쓰신다는 말씀이다.
그런데, 우주가 만물을 낳고[生], 기르고[長], 거두고[斂], 폐장하여 완전히 생장을 멈추고 쉬는[藏], 이 4계절의 변화는 ‘무위이화’로 이루어진다고 하셨다. 다시 말하면 우주는 우주에 내재한 이법에 의해 저절로 변화하는 것이지, 창조주가 작위적(作爲的)으로 고안해 낸 게 아니라는 말씀이다.
그렇지 않은가! 누가 "지구야 이렇게 돌아가거라!" 해서 그렇게 돌아가는가.
자, 그러면 생장염장이란 구체적으로 무얼 말하는가?
생(生)은 우주변화의 맨 처음 단계다. 만유 생명이 처음 태어나는 단계, 이것이 선천개벽이다. 우주는 스스로 생명을 낳는 본능이 있다. 이 우주는 왜 생겨났느냐? 스스로 그렇게 낳는 것이다.
우주의 본능이 생(生)이다. 이게 시간 개념으로는 봄이다. 우리말 ‘봄’은 ‘보다’라는 말에서 나온 것이다. 생명의 씨를 본다는 것이다.
생명을 낳는 것! 이것이 우주의 근본 정신 1단계다.
"자, 이 우주에 인간이 맨 처음 태어난 것은 언제죠?"
서양의 고고학, 역사학, 종교학, 신학, 다 뒤져 보라. 해답이 없다.
"우주의 봄철입니다."
이 얼마나 단순하고 명쾌한 답변인가!
봄! 생의 단계다. 그리고 천지의 봄의 시작, 이것이 선천개벽이다.
생 다음의 변화가 장(長)이다.
우주는 생명을 창조한 것을 기른다. 시간대로는 여름이다. 생겨난 것이 성장하는 단계! 은하계가 됐든 인간이 됐든, 만물이 자기 성숙을 향해 가는, 성장의 계절이라는 리듬이 있다. 지금이 바로 우주의 여름철이다. 정확하게 말하면, 여름의 끝순간에서 가을로 건너뛰는 대전환기다.
그리고 태어나 성장한 것은, 세 번째 단계에서 거둔다[斂]. 천지가 내 생명을 거두는 세 번째 단계, 시간대로 보아 가을철이다. 우주의 가을!
천지가 내 생명을 거둬들인다. 이게 중요한 것이다. 천지에서 인간 생명을 거두는 현상계의 가장 큰 대변혁 사건, 이것이 바로 후천개벽의 실제 상황이다. 가을철에는 우주가 인간 생명을 수렴(收斂)한다!
그리고 그 다음 단계가 장(藏)이다. 겨울. 장은 감출 장(藏)자다. 생명을 추수해서 저장한다는 뜻이다. 현상적으로 보면, 지구에 생명이 일절 못 산다. 풀 한 포기 못 산다. 휴식기다.
그러다 다시 다음 해의 봄이 돌아오면, 또다시 생명을 내어 길러서, 열매를 거두고 쉰다. 우주가 생명을 낳아 키우는 생장 과정과, 생명을 거두는 염장 과정, 이것이 우주 시간대의 두 얼굴이다.
거시적인 우주 변화의 마디, 천지의 순환 싸이클인 우주 1년의 생장염장! 이것이 증산 상제님이 우주를 통치하는 근본 법칙이며, 우주 제 1의 창조원리다. 얼마나 근원적이며 궁극적인 가르침인가.
이 우주 1년 생장염장의 소식을 알면, 수천 년 동안 동서양 종교, 철학, 과학, 현대물리학에서 궁구해 온 우주에 대한 기본 수수께끼가 다 풀린다. 우주에는 오직 이 하나의 법칙밖에 없다. 이것은 인간 생명뿐 아니라, 우리 마음세계의 법칙으로, 생물 진화의 법칙으로, 인류 역사의 법칙으로, 어느 것에나 다 적용된다.
Basic Structure of Cosmic Change: Birth, Growth, Harvest, Rest
In the universe, there is one fundamental and pervasive phenomenon. The phenomenon of changing! The phenomenon of flowing! Nothing is the universe remains constant. We sometimes lament over our fleeting lives and blame uncertainty. But we cannot simply distress over uncertainty. Why? Amid vast and uncertain changes lies unchanging truth. In the universe, the concept of mutability and immutability always coexist. In other words, while all matters of the universe are continuously changing, the fundamental principle of change is unchanging. This is the eternally immutable principle of creation and change.
Jeung San Do explains this principle as the cycle of cosmic year and its four seasons. Then how does the universe evolve?
Let? look at the words of Sahng-jeh-nim:
I rule the heaven and earth and use the principle of birth, growth, harvest and rest. This is the way of change through non-action. (Dojeon 4:41:4)
This verse means that Sahng-jeh-nim rules over all matters of heaven and earth by using the four-fold principle of birth, growth, harvest and rest. But changes of the four cosmic seasons that the universe gives birth to all matters, nurtures them, harvests them and comes to rest occur by way of change through non-action. In other words, the universe evolves naturally according to its inherent principles. It was not consciously constructed through the will and act of God the creator. That cannot be so! Does earth revolve because someone said, let earth revolve like this ?
Then what do birth, growth, harvest and rest specifically tell us?
Birth is the first phase of cosmic change. The phase during which life forms is called Gae-byuk [great opening] of Early Heaven. The universe has the natural instinct to give birth to life. Why was this universe formed? It was born naturally.
The inherent tendency of the universe is birth. Viewed through the concept of time, this is called spring. In Korean, the word bohm (or spring) came from the phrase to see. That is, seeing the seed of life. Giving birth to life this is the first phase of the fundamental mind of the universe.
Someone asks, When were humans first born in this universe?
Search through western archaeology, historiography, study of religion and theology. The answer isn? there.
The answer is the cosmic spring. How clear and simple!
Spring. It? the phase of birth. The beginning of cosmic spring is Gae-byuk [great opening] of Early Heaven.
The change after birth is growth. The universe nurtures the life it created. In the context of time, it is summer. It is the phase of growth of what was born! Whether it applies to a galaxy or human being, the seasonal rhythm of growth exists to help all matters evolve toward maturation. Now is the time of the cosmic summer. Said more precisely, now is the time of great transition when cosmic summer ends and cosmic autumn rushes in. And all that are born and grown will be harvested in the third phase. It is the phase during which heaven and earth harvest all their life forms. In terms of time, it is autumn the cosmic autumn!
Heaven and earth reap their offspring. This is significant. The greatest transformation in the physical realm is the reaping of human lives by heaven and earth. This is the actual condition of Gae-byuk of Later Heaven. During autumn, the universe harvests the humanity!
The next phase is rest winter, to hide or store. It means that after harvest there is storage and rest. In the physical sense, during that period, life cannot exist on earth not even a blade of grass. It is the time of rest.
When spring returns the following year, life is again given birth. Then it grows, is harvested and comes to rest. There are two faces of cosmic time period: the phase in which the universe gives birth and nurtures and the phase in which the universe harvests and puts all to rest. The macrocosmic change is the cosmic cycle of birth, growth, harvest and rest! This is the fundamental principle that Jeung San Sahng-jeh-nim uses to rule the universe. This is the cardinal rule of creation in the universe. This is both fundamental and ultimate teaching.
If this concept of cosmic year and its phases of birth, growth, harvest and rest are clearly grasped, then the mystery of the universe studied over thousands of year in the East and West through religion, philosophy, science and modern physics will be thoroughly unraveled. In the universe, there is only one principle. It applies not only to life, but also to the principle of our mind, principle of evolution, principle of human history, and everything else.
우주 1년의 사이클, 12만9천6백 년
그런데 이 생장염장하는 우주 1년의 사이클은 과연 얼마만큼 거대한 시간 단위냐?
그것을 상제님께서 확인해 주신다. 지구 년수로 12만9천6백 년이라고! 사실 이 우주 1년은 단위가 너무 커서, 불과 백 년밖에 못 사는 인간의 인식 수준으로는 참으로 이해하기 어렵다.
12만9천6백 년!
이 수는 중국 송나라 때, 소강절(1011∼1077)이 하루[一日]라는 짧은 시간의 마디를 가지고 유추하여 찾아낸, 천지 변화의 기본 순환 주기이다.
상제님께서 "알음은 강절(康節)의 지식이 있나니 다 내 비결이니라."(道典 2:39:1)고 하시며, 그의 공덕을 인정해 주셨다. 소강절은 『주역』을 한평생 공부하고 "이 천지 밖에 또 천지가 있으면 모르려니와 차천지내사(此天地內事)는 내가 모르는 바가 없다."고 말할 정도로, 천지 안에서 일어나는 크고 작은 변화를 깼다.
사실 동양에서나 서양에서나 자연 변화의 속성은 순환이라는 걸 깨달았다.
수천 년 동안, 인간이 자연에 대한 변화를 들여다보고 깨달은 주제를 한마디로 말하면, ‘일음일양지위도(一陰一陽之謂道)’, 곧 음양론이다. 한 번은 음(陰)운동을 하고, 한 번은 양(陽)운동을 하는 것!
그 가운데 가장 작은 음양의 변화는, 하루 낮과 밤[晝夜]이 바뀌는 것이다. 지구촌 어느 곳에서도, 주기만 좀 다를 뿐이지, 낮과 밤은 어김없이 바뀐다. 일음일양지위도! 한 번 음 운동, 한 번 양 운동을 지속적으로 반복하면서 변화하는 게, 자연의 근원 질서[道]라는 말이다. 낮과 밤의 지속적인 반복, 그것이 순환(circulation)이다.
서양의 철인들도 하루 낮과 밤의 순환을 인식했다. 하지만 그들은 그것을 우주 1년으로 확대 인식하지 못했다. 물론 수천 년 된 고대 그리스문화를 보면, 그들도 우주의 큰봄, 큰여름, 큰가을, 큰겨울이 있다는 것을 인식했다. 그러나 그뿐이다. 그게 구체적으로 어떤 구조로, 어느 정도의 시간 간격을 두고 오는지를 몰랐다.
더욱이 중동의 사막문화에서는, 환경적으로 순환 체험을 전혀 못 한다. 그래서 그 곳 사람들은 직선 시간관 의식이 강하다.
Cosmic Year 129,600 Years
How vast is the cosmic cycle of birth, growth, harvest and rest?
Sahng-jeh-nim revealed this to us. The cosmic year is 129,600 earth years! The fact is that the scale of cosmic year is so vast, it is difficult for us to comprehend with our limited perception, because we live for only about 100 years.
129,600 years! This number was discovered by Shao Yong (1011-1077 AD) of China? Song dynasty. From the cycle of a single day, he extrapolated the basic cycle of cosmic change.
Sahng-jeh-nim recognized the merit of Shao? contributions: the scholarship of Shao Yong, he wrote of my secrets (Dojeon 2:39:1). Shao studied the I Ching [Book of Changes] throughout his life. In the end, he deciphered small and great changes in heaven and earth to the point of declaring: If there is another universe outside this universe, I would not know of it. But there is not a single matter I do not know about in this heaven and earth.
The East and West both realized that circulation is the attribute of nature? change.
During thousands of years, humans have peered into nature? change. In a few words, the theme of our realization is dao of yin and yang. In other words, it is the principle of one-yin-one-yang. It means one movement of yin followed by one movement of yang!
The smallest yin-yang change that we can easily perceive occurs when day turns to night and night turns to day. Though the period varies somewhat, night and day always occur anywhere around the world. Dao of one-yin-one-yang! one movement of yin followed by one movement of yang these repeat continuously to affect change. This is nature? cardinal order or dao. Continuous recurrence of night and day is the basis of circulation.
Sages of the West have also understood the circulation of night and day. But they have not expanded their consciousness to the cosmic year. However, when we look back to the ancient Greek civilization, we can see that they were aware of the great spring, great summer, great autumn and great winter of the universe. But that was all. They did not understand how this cycle evolved in terms of specific structure and time period.
Moreover, the desert civilization of the Middle East could not fully experience this cycle due to their physical environment. Therefore, among people of that region, their perception of time tends to be direct.
12만9천6백 수, 천지와 인간 생명 변화의 기본 사이클
자, 이 우주 1년을 내가 좀더 쉽게 설명해 주겠다.
모든 변화의 기본 주기는 하루의 낮과 밤이다. 낮과 밤이 음양으로 동정(動靜)하면서, 지구 1년 4계절이 된다. 또 지구 1년 4계절이 지속되어, 우주 1년 4계절이 된다. 지구 1년은 초목농사 짓는 것이고, 우주 1년은 인간농사 짓는 것이다. 이렇게 알면 더도 덜도 없다. 그 근본법칙이 같다.
먼저 하루의 변화를 보자.
우리는 아침에 일어나 새로운 생각으로 새롭게 일을 시작한다. 아침에 눈뜨면 일단은 생(生)이다. ‘아, 오늘 뭘 해야지, 누구를 만나야지.’ 이렇게 생각하는 것부터 생이다. 그리고 한참 일하는 때가 장(長)이다. 인사가 복잡하게 얽힌다. 생장(生長)은 동(動)의 시간대, 양(陽)의 시간대다.
그러다가 저녁 때가 되면, 음기운(陰氣運)이 돌면서 원시로 반본한다. 근본으로 돌아가는 것이다. 조용히 하루 일을 정리한다. 내가 오늘 누구와 만났는데 무엇이 잘못되었는지, 그 다음엔 무엇을 해야 하는지, 하루 일을 수렴[斂]한다. 그러다 밤이 되면, 천지와 더불어 하나가 되어 잔다[藏]. 염장(斂藏)은 정(靜)의 휴식 시간대, 음(陰)의 시간대다.
이렇게 하루도 생장염장(生長斂藏)으로 돌아간다.
자, 이것을 지구 1년 4계절로 보자.
봄기운을 받으면, 죽은 듯한 초목의 가지에서 싹이 튼다[生]. 여름이 되면 줄기가 사방으로 뻗고, 나뭇잎이 무성하게 하늘을 덮는다[長]. 그런데, 그렇게 하늘을 덮을 듯 무성했던 초목의 잎들이, 가을이 되면 반드시 개벽을 당한다. 열매를 맺으면서[斂], 숙살기운으로 며칠만에 다 떨어져 땅으로 돌아간다. 낙엽귀근(落葉歸根)이다. 그리고 겨울이 되면, 초목은 씨를 저장하고 완전한 휴식 속에서 쉬다가[藏], 다시 봄을 맞이한다. 이것이 지속적으로 돌아간다.
그런데 우주 1년에서는, 인간 농사를 짓는다. 선천개벽으로 태어난[生] 인간은, 문명을 개척하며 여름철까지 산다. 인구가 한없이 불어나고, 문명이 다양화된다[長]. 그런데 여름철의 극점에서 가을로 들어설 때엔, 후천개벽을 당한다. 추살기운으로 모든 인간의 명줄이 끊어지고, 천지에서 인간 열매를 거둬들인다[斂]. 오직 이 때, 천상의 지고신, 통치자 하나님이신 상제님이, 인간 열매를 거둬들이기 위해 인간으로 강세하신다.
그러고 겨울이 되면, 모든 생명활동이 정지되어 쉬다가[藏], 다시 새로운 우주 1년, 봄의 선천개벽을 맞이한다.
우주 1년 중, 인류문명은 선천 5만 년, 후천 5만 년, 도합 10만 년 동안 지속된다. 그리고 약 3만 년 동안은 우주의 겨울철로서, 모든 생명 창조 활동이 정지된다. 지구의 물리적 변화로 보면, 빙하기다. 과학계에서는 이 빙하기가 지금까지 2백 회 정도 있었다는 주장이 있다.
일본에서 만든 과학 특집 다큐멘타리, 〈지구대기행〉을 보면, 약 10만 년마다 지구의 자전과 공전 궤도가 바뀌어, 빙하기가 온다고 한다. 그런데 그건 벌써 낡은 얘기다. 최근 인터넷 사이트에 올려진, 일반화돼 있는 연구 자료를 보면, 빙하기의 주기가 12만4천 년 정도라고 하는 정보가 나온다. 미국에서 최첨단 장비로 지질학 조사를 하고 얻은 결론이다. 동양에서 밝혀낸 12만9천6백 년에 아주 가깝게 접근하고 있다.
자, 여기서 12만9천6백 수에 대해 좀더 얘기해 보자.
지구 1년을 보라. 지구는 하루에 360도 자전한다. 하루의 주야 동정(動靜)은 모든 변화의 기본이다. 이 만물 생명의 기본 변화인 동정의 리듬을 만드는 어머니 지구가, 1년 동안 360회 자전을 지속하면서 태양을 안고 공전하면, 원래 있던 자리로 돌아온다. 그러면 지구 1년 4계절 생장염장의 변화가 끝나는 것이다.
그러니까, 지구 1년 4계절이 열려서, 봄이 되면 초목에서 새싹이 나와[生], 여름이면 잎과 줄기가 자라서 하늘을 덮었다가[長], 가을이 되면 낙엽이 지면서 열매를 거두고[斂], 겨울에는 쉰다[藏]. 그러고 나면 또 다른 지구 1년이 열리고, 봄이 오는 것이다.
지구 1년의 순환도수는, 360도가 360일 순환 반복하므로 12만9천6백 도다. 우주 1년은 360년이 360회 반복된다. 따라서 12만9천6백 년이다.
인간의 몸도 음양으로 변화한다. 즉 맥[陰]이 뛰고 호흡[陽]을 한다. 맥이 뛰는 건 혈맥(血脈)이고, 호흡은 기맥(氣脈)이다. 눈에 보이는 것과 눈에 보이지 않는 이 두 맥을 합치면, 하루에 12만9천6백 도수이다(하루의 혈맥 수:72×60×24=103,680, 하루의 기맥 수:18×60×24=25,920, 도합 129,600).
이 12만9천6백 수는, 천지와 인간 생명 변화의 기본 사이클을 이루는 도수인 것이다. 이것은 참으로 오묘한 생명의 창조 주기로서, 대단히 중요하다. 천지와 만물의 생성 변화의 수수께끼를 푸는 핵심 비밀이 이 우주 1년의 주기에 있기 때문이다.
우주의 변화는 참으로 신묘하기 그지없다. 밤하늘을 보라. 별들이 그 얼마나 많은가. 일천억 개의 별이 모인 게 은하수다. 맑은 날 은하수를 보면, 마치 우유를 뿌려놓은 듯하다. 그래서 서양에서는 밀키 웨이(milky way)라고 한다. 일본사람들은 그것을 하늘의 개천(天の川)이라고 한다.
천지의 변화운동으로, 끊임없이 만물이 생멸한다. 최근 화성 탐사 결과, 화성에 물줄기 흔적이 있고, 화성에도 생명이 살고 있다고 주장을 하는데, 사실 상제님 말씀으로 보면, 생명체뿐만 아니라, 하늘의 신들이 사는 별들도 많다.
하늘은 하늘대로 생명체가 많고, 우주의 아주 작은 점에 불과한 혹성인 지구에도, 수많은 생명의 종이 살고 있다. 인간만 해도 60억이다. 불과 수년 후에는 70억을 육박할 것이다.
바다는 또 어떤가? 헤아릴 수 없이 많은 생명체들이 현란하게 바다를 헤엄치고 있다.
그런데 이 모든 생명계의 변화의 이법은 결국 단순한 네 글자인 것이다. 생장염장!
Fundamental Life Cycle of Heaven, Earth and Human
Now, I will explain the cosmic year more simply.
The basic cycle of change is day and night. Day moves and night calms by yin and yang, and become earth? year and its four seasons. Earth? year and four seasons progress and become cosmic year and its four seasons. Earth year cultivates plants and trees, and cosmic year cultivates humanity. If you understand this, there is no more and no less. This cardinal principle is the same for earth year and cosmic year.
Let? look at the change of a day.
When we get up in the morning, we have new thoughts and start new activities. When we open our eyes in the morning, it is birth. Oh, what should I do today? Who should I meet? These thoughts are all part of birth. And when we are immersed in work, it is growth. Various matters become intertwined. Birth-growth is the time of movement. It is the time of yang.
When evening arrives, yin energy takes over to return us to our inner selves. It is the return to the origin. Quietly, the day comes to a closure. I recall whom I met and what went wrong and think about what I should do the next time. In other words, events of the day are harvested. When it becomes night, we become one with heaven and earth and rest. Harvest-rest is the time of stillness and repose. It is the time of yin.
This is how the day revolves in birth, growth, harvest and rest.
Now, let us look at earth? year and four seasons.
When they receive spring energy, buds shoot [birth] from branches of seemingly dead plants and trees. When summer arrives, branches sprout in all direction and leaves thickly cover the sky [growth]. But, leaves on plants and trees inevitably encounter Gae-byuk when autumn comes. While plants and trees bear fruit [harvest], the energy of grim demise cuts down the leaves which, in a few days, fall and return to the ground. As they say, a fallen leaf returns to its root. When winter comes, plants and trees store their seeds and enter complete repose [rest]. Spring arrives again. This cycle continues.
But the cosmic year cultivates humanity. Humanity arose through Gae-byuk of Early Heaven [birth], established civilization and lived up to the cosmic summer. Population grew significantly and civilization diversified [growth]. At the height of cosmic summer, cosmic autumn settles in and humanity encounters Gae-byuk of Later Heaven. When the energy of grim demise pervades, lifelines of humanity will be severed, and heaven and earth will reap the fruit of humanity [harvest]. only at this time, Sahng-jeh-nim, sovereign and supreme spirit, incarnates to gather the fruit of humanity.
When cosmic winter prevails, all life activities cease and lie dormant [rest]. Later, a new cosmic year begins with the arrival cosmic spring and Gae-byuk of Early Heaven.
During the cosmic year, human civilization advances for 100,000 years: 50,000 years during the Early Heaven and 50,000 years during the Later Heaven. And during some 30,000 years of cosmic winter, all life activities come to a standstill. When we look at this period through earth? physical change, it is the ice age. The scientific community maintains that this ice age repeated about 200 times thus far.
According to a Japanese science documentary, Earth? Great Journey, the ice age comes after earth? rotational axis and orbit around the sun alter about every 100,000 years. But this is an outdated story. Recent research results posted on the Internet shows us that the ice age occurs about every 124,000 years. This was ascertained by using the most technologically advanced geological instruments in the United States. The result nearly approaches the discovery of 129,600 years made by the East.
Now, let me explain more about the number 129,600.
Let us look the earth year. Every day, earth rotates 360 degrees. The movement and stillness of day and night are fundamentals of change. Mother earth who creates this rhythm of movement and stillness continues this rotation for 360 times during one year. She orbits the sun and returns to her original place. Then, earth? change of birth, growth and harvest during a year and four seasons comes to a conclusion.
In other words, as earth? year and four seasons open, buds sprout from plants and trees as spring arrives [birth]. Leaves and branches cover the sky during summer [growth]. Leaves fall and fruits are gathered during autumn [harvest]. Winter brings repose [rest]. Afterwards, a new year opens and spring begins.
Earth? yearly cycle is comprised of 129,600 degrees, since daily rotation of 360 degrees repeats 360 times in a year. During a cosmic year, 360 years are repeated 360 times. Therefore, the cosmic year is 129,600 years.
The human body also changes according to yin and yang. Our body pulsates [yin] and we breathe [yang]. This pulsation is blood circulation; breathing is qi circulation. Combing these two circulations, both the seen and unseen, there are 129,600 degrees of circulation per day. [Daily blood circulation: 72 beats (or degrees) per minute x 60 minutes x 24 hours per day = 103,680 degrees per day. Daily qi circulation: 18 breaths (or degrees) per minute x 60 minutes x 24 hours per day = 25,920 degrees per day. Total: 129,600 degrees per day.]
The number 129,600 is the basis of fundamental cycle of change for heaven, earth and human. This is very significant, for it is truly a profound cycle of life creation. This is because the key secret to unraveling the mystery of birth and development of all matters lies within the cycle of cosmic year.
Cosmic change is really marvelous. Look at the night sky. There are so many stars. A cluster of 10 billion stars is a galaxy. on a clear night, our galaxy looks as if it has been sprinkled with milk. That is why it is called the Milky Way in the West. The Japanese call it the celestial stream.
Through heaven and earth? movement of change, all matters ceaselessly appear and disappear. Recent findings of Mars expedition showed traits of water channels and perhaps even life on the planet. In fact, according to Sahng-jeh-nim? words, you will know that there are not only life forms but also spirits living among many planets and stars.
Heaven itself has many life forms. But planet earth, which amounts to no more than a tiny speck in the universe, also contains countless species of life forms. Human beings alone number some 6 billion. Within several years, we will reach 7 billion. What about the ocean? Unfathomable number of creatures swims the waters in dazzling brilliance.
The fundamental principle of change for this world of life is represented by four simple words: birth, growth, harvest, rest!
선천(先天)과 후천(後天)
상제님은 이 우주 1년 4계절을 전기 후기로 나누어 봄여름을 선천(先天, the early heaven), 가을겨울을 후천(後天, the later heaven)이라고 하셨다. 선후천론, 이것은 증산 상제님이 처음으로 구체적으로 밝혀주신 것이다.
우주 1년 12만9천6백 년에서, 선천개벽으로 처음 인간이 태어나 살 수 있는 기간이 선천 5만 년, 또 앞으로 가을개벽 후 천지가 폐장하여 생명 활동을 쉬는 겨울(빙하기)이 올 때까지, 인간의 생존기간(문명의 지속기간)이 후천 5만 년이다.
이 5수에는 참으로 절묘한 우주의 창조 섭리가 들어있다. 동방의 상수론(eastern numerology)으로 보면 5수는, 음양 변화를 구체적으로 일으키는 작용수(作用數)다. 그것을 5황극, 황극수라고 한다. 우리 몸에서 5수의 구조를 찾아보면, 오장(五臟)이 있고, 좌우 손가락 다섯 개, 발가락 다섯 개가 있다. 좌우 합하여 10수는 기능적으로 가장 완전한 수다.
인간이 탄생하여 성장하는 과정, 인간이 자기계발하는 영성의 성장 과정이 선천 5만 년이고, 인간이 완전한 깨달음의 진리를 통하여 성숙한 가을 인간으로 살아가는 과정이 후천 5만 년이다.
선천과 후천!
흔히 인간의 삶의 과정을 인간이 생명으로 태어나기 이전과 이후의 시간으로 나누어, 선천 후천이라고 한다. 예술적 재능이 있는 사람에게 "선천적으로 재주를 타고났다."고 할 때, 또 어떤 환자에게 "이 병은 후천적으로 생긴 병입니다."라고 할 때, 그런 의미다.
한편, 인식론의 문제로 보면, 태초의 선천개벽은 경험 이전의 사태다. 예를 들어, 내가 태어나기 이전, 나라는 존재가 있기 이전, 우주가 생겨나기 이전, 나무도 바다도 하늘의 별도 천상귀신도 아무 것도 없었던 인식 이전의 사태, 곧 인간이 경험할 수 없는 상황이 선천이다. 그에 대해 생각한다거나, 거기에 어떤 개념을 붙인다는 것 자체가 모순인, 언어 이전의 근원적인 생명세계인 것이다. 우주 1년에서, 생명이 탄생하는 봄의 시작인 선천개벽도, 인간이 알 수 없는 경험 이전의 사태다.
그런데 왜 우주 1년의 전후반 시간 과정을 ‘선천(先天, the early heaven), 후천(後天, the later heaven)’이라고 하여, 하늘[天]로 나타내는 거냐?
그것은 모든 시간의 변화, 진리의 근원이 하늘[天]이기 때문이다.
중국의 백화문을 보면, 일상생활에서 하늘이란 말을 시간 개념으로 쓰고 있다. ‘오늘(今天)’, ‘내일(明天)’을 말할 때, 하늘 천(天)자를 쓴다. 그것은 시간의 주재, 근원이 하늘이기 때문이다.
Early Heaven and Later Heaven
Sahng-jeh-nim divided the cosmic year and four seasons into two parts: Early Heaven for cosmic spring and summer and Later Heaven for cosmic autumn and winter. For the first time, Sahng-jeh-nim specifically revealed to us the concept of Early Heaven and Later Heaven.
During 129,600 years of cosmic year, after Gae-byuk of Early Heaven, birth and growth of human civilization occur during 50,000 years of Early Heaven. Likewise, after Gae-byuk of Later Heaven, human civilization progresses during 50,000 of Later Heaven, later the heaven and earth close and life activities come to a halt during the great ice age.
The number 5 embodies a wonderful principle of cosmic creation. According to eastern numerology, 5 is the number of action that specifically rouses yin-yang movement. When we search for the structure of number 5 within our body, we find the 5 viscera [liver, heart, spleen, lungs and kidneys], 5 fingers on each hand, and 5 toes on each foot. When you combines the number of fingers or toes, you get the number 10, which the most complete functional number.
The process of humanity? birth and growth, the process of humanity? spiritual advancement occurred during 50,000 years of Early Heaven. The process of humanity? maturation through the truth of complete enlightenment will unfold during the next 50,000 years.
Early Heaven and Later Heaven!
In Korean culture, human lifetime is typically divided into two phases of before and after birth. These phases are literally called Early Heaven and Later Heaven to mean intrinsic and extrinsic. A talented artist is lauded as being born with intrinsic skills. Or, a patient is told that an illness occurred due to extrinsic conditions, meaning non-congenital conditions.
on the other hand, according to epistemology, primordial Gae-byuk of Early Heaven was an event before anyone? experience. It occurred, for instance, before I was born; before I even existed; before the universe formed; before trees, seas, stars in heaven, spirits in heaven existed; and before consciousness came into being. That is, the condition in which humans could not experience is called Gae-byuk of Early Heaven. Thinking about it or conceptualizing it is contradictory, for it was the realm of primordial life much before words were formed. Look at the cosmic year. Gae-byuk of Early Heaven when life was born at the onset of cosmic spring was an event before human experience and human comprehension.
Then why does the cosmic year? time frame, divided into Early Heaven and Later Heaven, make reference to the word heaven ?
This is because heaven is the origin of time and truth.
When you look into Chinese phrases, the word heaven is used in daily life to denote the concept of time. In Chinese, current heaven means today. Bright heaven means tomorrow. Both phrases use the word heaven. That is because heaven is the origin and regulator of time.
세 번째 시간대의 비밀
이 우주는 1년 4계절의 얼개 속에서, 생장염장을 근간으로 끊임없이 순환 변화해 간다. 생장염장의 마디에 따라, 천지의 계절이 달라진다.
봄에는 낳고,
여름철에는 기르고,
세 번째 가을에는 모든 인간 생명을 하늘땅에서 거둔다.
그리고 네 번째 계절 장(藏)에서는 인간을 낳고 길러준 생명의 부모인 하늘땅이 쉰다.
물론 쉰다고 해서, 천지 일월의 운행이 정지되는 게 아니다. 겨울땅의 생명이 기운을 갈무리하는, 재충전하는, 새로운 변화를 준비하는, 완전한 휴식의 기간이다. 이 완전한 겨울의 휴식이 도(道)의 본래 정신이다. 그래서 상제님은 "동지기(冬之氣)는 도야(道也) "(道典 2:110:1)라고 하신 것이다. 즉, "겨울의 천지 기운이 도(道)의 본성"이라는 말씀이다.
그런데 우주 1년 생장염장 중에서 가장 큰 변혁의 마디는, 매듭짓는 세 번째 시간대, 가을[斂]이다. 가을이 되면, 하늘에서 모든 생명을 거두기 때문이다!
가을의 대변혁!
이것이 증산도 진리의 중심 테마인 후천개벽이다.
선천종교에서는, 이 우주가 여름철 말에서 가을로 넘어설 때 일어나는 천지의 대변혁적 사태, 이것을 마지막 심판이라고 규정했다. 그 대표적인 종교가 기독교다.
"이제 때가 찼고 하나님 나라(천국)가 가까웠으니 회개하라. Time is fulfilled. The kingdom of God is at hand. Repent! (마가 1:15)" 이것이 예수의 첫 복음이다.
세 번째 시간대에서는 천지에서 모든 생명을 거둔다.
왜 이런 엄청난 변화가 일어나는가?
봄여름에는 생명의 기운이 아래에서 위로 상승하다가, 가을이 되면 모든 기운이 갑자기 하강한다. 변화의 방향이 하추교역기로부터 완전히 뒤집어진다. 이 때문에, 추살(秋殺)의 개벽상황이 벌어지는 것이다.
그런데 이러한 초목의 개벽은, 지구 1년에서 매번 벌어지는, 수기(水氣)의 내면적인 변화 현상이다.
우주 1년에서 가을 개벽기에는, 현상적으로 천체가 뒤틀리는 대사건이 일어난다. 기울어져 있는 지축이 정남북으로 정립되어, 극이 바뀐다. 이 때를 전후로, 지구촌에는 가을천지의 숙살 기운인 이름 모를 괴병이 엄습하여, 3년 동안 전 인류를 죽인다.
상제님은 9년 신천지 개벽공사의 최종 결론에서, 그 첫 출발 지역이 동방의 한국 땅이라고 하셨다.
상제님 말씀을 보라.
이후에 병겁이 나돌 때는 군창에서 발생하여 시발처로부터 이레 동안을 빙빙 돌다가 서북으로 펄쩍 뛰면 급하기 이를 데 없으리라.
조선을 49일 동안 쓸고 외국으로 건너가서 전세계를 3년 동안 쓸어 버릴 것이니라.
나주부터 병이 나면 세상이 다 된 줄 알아라. 군창에서 병이 돌면 밥 먹을 틈이 있겠느냐.
(道典 7:30:6∼8)
이것이 후천개벽의 실제 상황이다.
하지만 이러한 대환란은, 우주가 가을의 새 우주 질서로 들어가기 위한, 거대한 몸부림이다.
다시 말해서, 후천개벽은 정역(正易)개벽이다. 머지않아 지축이 정립되고, 우주 질서가 정(正) 질서로 바뀐다. 지구 1년이 360일이 되고, 양력과 음력이 같은 날이 된다. 사시(四時)가 조화롭게 되며, 극한(極寒), 극서(極暑)가 멈춘다. 상제님의 천지공사 도수를 따라, 후천선경 문화가 시작되어 인류의 장수문명이 열리고, 지상천국이 이 땅에 건설되기 시작한다.
후천선경 건설!
이것이 조화옹이신 아버지 하나님 상제님과 생명의 어머니이신 태모님의 일꾼들이 부여받은, 이 시대의 지고한 천명(天命)인 것이다.
Third Phase of Time
Cosmic year continues to circulate and evolve within the framework of four seasons and according to the fundamentals of birth, growth, harvest and rest. Cosmic seasons vary by phases of birth, growth, harvest and rest. Cosmic spring gives birth and cosmic summer nurtures. During cosmic autumn, heaven and earth harvest the lives of humanity. During cosmic winter, heaven and earth, parents who gave birth to and raised the humanity, come to rest.
Certainly, rest does not mean that heaven, earth, sun and moon stop their circulation. It means that winter heaven and earth bring closure to life energy, recharge themselves, and prepare for a new transformation. It is therefore the period of complete rest. The rest of deep winter is the original mind of dao. That is why Sahng-jeh-nim said, The qi of winter is dao (Dojeon 2:110:1). In other words, it means that winter? energy of heaven and earth is the true nature of dao.
But during the cosmic year? birth, growth, harvest and rest, the period of the greatest transformation is the third period of time the period of cosmic autumn. It is because when autumn arrives, heaven and earth reap all life! It is the great transformation of autumn!
This is the central theme of Jeung San Do? truth the theme of Gae-byuk [great opening]of Later Heaven.
Religions of Early Heaven refer to the great change of heaven and earth at the turning point of cosmic summer and cosmic autumn as the final judgment. The foremost religion in this thinking is Christianity.
The time has come. The kingdom of God is near. Repent and believe the good news! (Mark 1:15). This is the first gospel of Jesus.
Heaven and earth reap all life during the third phase of time.
Why does this incredible change occur?
During spring and summer, life energy ascends from the bottom. When autumn enters, this energy suddenly descends. The direction of change is completely turned upside down, due to the summer-autumn interchange. Consequently, this gives rise to the autumnal demise of Gae-byuk.
Gae-byuk of plants and trees, occurring every earth year, is simply internal transformation of water energy.
Autumnal Gae-byuk of the cosmic year, on the surface, unleashes a great event in which everything undergoes a wrenching change. The skewed earth? rotational axis will align with the true north-south axis; thus, earth? polarities will change. Right before and after this event, autumn heaven and earth? energy of autumnal demise in the form of an unknown plague will suddenly sweep across the global community to wipe out the human race during three years.
As the final conclusion to his 9-year Gae-byuk construction to renew the heaven and earth, Sahng-jeh-nim said that this plague would first depart from the eastern land of Korea.
Let? look at his words:
After this plague breaks out in Goon-sahn, the place of its origination, it will spread in circles for seven days and then lead toward the northwest. By that time, the situation will have become desperate. It will attack Korea for forty-nine days and then spread across the entire world for three years. When the disease breaks outs in Na-ju, know that the world is coming to an end. When it breaks out in Goon-sahn, there will not be enough time left to eat a meal. (Dojeon 7:30:6-8)
This is the actual condition of Gae-byuk of Later Heaven.
But this great upheaval is a massive writhing by the universe to enter into a new order of cosmic autumn. In other words, Gae-byuk of Later Heaven is Gae-byuk based on Jung-yuk[principle of change and transformation in which the universe fulfills its purpose]. In the near future, earth? rotational axis will become upright. The order of the universe will change to a perfect order. Earth? year will be comprised of 360 days. Solar and lunar calendars will coincide. Four seasons will be harmonious. Extreme cold and extreme heat will cease. According to Sahng-jeh-nim? construction to renew the heaven and earth, a new civilization of Later Heaven will usher in a new civilization of long lifespan. It will give rise to a paradise on earth.
Construction of the paradise of Later Heaven!
This is the greatest heavenly mandate of this age. This is the mandate bestowed to the workers by Sahng-jeh-nim and Tae-mo-nim, heavenly father who governs all life and mother who gives life.
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